Powrót do nowej wersji serwisu powrót na stronę główną
W uzupełnieniu Powiślańskiego Przeglądu Muzyki i Kultury Myśliwskiej

autor: Leszek Parus
data powstania: 2004-08-09
Tygodnik Społeczno-Kulturalny Puls Kwidzyna 8 września 2004 r. Imprezą towarzyszącą IV Powiślańskiemu Przeglądowi Muzyki i Kultury Myśliwskiej im. Tomasza Bielawskiego był koncert w kościele p.w. św. Trójcy. Zaprezentowano na nim współbrzmienie organów z instrumentem dętym blaszanym w koncercie inspirowanym knieją. Wykonawcami koncertu byli Jacek Smoczyński i Jan Bokszczanin. Odkrycie efektownego współbrzmienia tych dwóch różnych instrumentów zawdzięczamy starożytnym Rzymianom. Wynalezione około połowy III wieku przed naszą erą organy stały się nieodzownym instrumentem towarzyszącym wszelkim imprezom masowym na wolnym powietrzu. Od samego początku organy występowały wraz z trąbami albo rogami. Bez takich zespołów nie odbywały się żadne uroczystości na arenach sportowych czy hipodromach. Szeroko tego rodzaju muzykę wykorzystywało wojsko. Upadek zachodniego cesarstwa i regres cywilizacyjny dotknął także muzykę. Wraz z rozwiązaniem armii pracę straciło setki muzyków. Stracili racje bytu trąbomistrze i inni wytwórcy instrumentów. Jak w czasach prehistorycznych, instrumenty pozostały jedynie dla celów myśliwskich i pasterskich. Służyły także wojsku w razie potrzeby wojennej. Dopiero w X wieku pojawia się trąba w orszaku panującego. Muzyka dęta w Zachodniej Europie odradza się na dobre po krwawych i łupieżczych wyprawach na Bliski Wschód. Nie przypadkiem więc od XIII wieku zaroiło się w Europie od trąb wszelkiego rodzaju. Rogi blaszane weszły ponownie do użycia na przełomie XV i XVI wieku. Wiek XVII i XVIII dzięki staraniom francuskiego dworu to wiek triumfu rogów. Na nowo odradza się tradycja, kiedy to uświetniając msze na cześć św. Huberta w kościołach francuskich rozbrzmiewały organy wraz z rogami myśliwskimi. W niedzielnym koncercie współbrzmienie trompe de chasse „trąby myśliwskiej” z organami zademonstrowali nam wymienieni na wstępie artyści: Jacek Smoczyński i Jan Bokszczanin. Usłyszeliśmy w ich wykonaniu utwory najwybitniejszych autorów minionych epok: Jeremiego Clarka, Henry Purcella, Franza Schuberta, Georga Haendla, Jana Sebastiana Bacha, Josepha Haydna, Georga Boehma, Johna Stanleya i Louisa Clerambaulta. Jacek Smoczyński z Janem Bokszczaninem obecnie pracują nad nagraniem płyty CD. W czasie 70 minut zostaną na niej ukazane wszystkie walory brzmieniowe 5 rogów solo, 5 rogów z organami oraz organów solo w najpiękniejszym repertuarze europejskim od Henry Purcella po współczesną kompozycję Mariana Sawy napisaną specjalnie a zadedykowaną Janowi Bokszczaninowi i Jackowi Smoczyńskiemu. Wypada jedynie żałować, że podobnych temu koncertów organizuje się w naszym mieście tak mało. Leszek Parus Jacek Smoczyński ur. w 1967 roku rozpoczął naukę gry na waltorni w Państwowej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Naukę gry na rogu francuskim rozpoczął w 1997 roku, a w późniejszych latach doskonalił swe umiejętności pod kierunkiem wybitnych pedagogów w Niemczech. W latach 1993 – 2003 pełnił funkcję głównego instruktora gry na małym rogu myśliwskim w Zarządzie Wojewódzkim PZŁ w Warszawie. Był także kierownikiem tamtejszego reprezentacyjnego zespołu muzyki myśliwskiej. Jacek Smoczyński jest inicjatorem powstania oraz kierownikiem zespołu muzyki Par Force przy Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w Warszawie. Wraz z tym zespołem jest laureatem wielu najbardziej prestiżowych konkursów muzycznych w Polsce (Sieradz 1999, Ciechocinek 2000, Wałbrzych 2001, Tuchola 2002, Pszczyna 2003 i Leżajsk 2004). Artysta ma na swym koncie występy na festiwalach muzyki myśliwskiej w wielu miastach w Polsce oraz poza granicami naszego kraju. Jacek Smoczyński dokonał licznych nagrań radiowych oraz telewizyjnych. Ma również w swoim dorobku nagranie Mszy św. Huberta wraz z zespołem Par Force wydanej na płycie CD. Urodzony w 1974 roku organista Jan Bokszczanin edukację gry na organach rozpoczął w państwowej Szkole Muzycznej im. Józefa Elsnera w Warszawie. W 2000 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W latach 2002-2003 był stypendystą doktoranckim w Uniwesity of North w Texasie (USA). Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich – Szwajcaria, Niemcy, Rosja, Węgry, Stany Zjednoczone. Koncertował w wielu konserwatoriach i filharmoniach całego świata. W latach 1999 i 2001 odbył tourne po Rosji koncertując m.in. w Irkucku, Krasnojarsku, Nowosybirsku, Kiemierowie, Tomsku oraz Tumieniu. W maju 2001 roku artysta zagrał prestiżowy koncert w moskiewskiej Głównej Katedrze Katolickiej. Jan Bokszczanin dokonał wielu nagrań telewizyjnych i radiowych w Rosji i Stanach Zjednoczonych. Ma na swym koncie nagranie trzech płyt CD. Artysta jest także autorem książki wydanej w 2001 roku – zatytułowanej „Geneza i tradycje rosyjskiej muzyki organowej”.

Wasze komentarze
autor: ktos tam
e-mail:
data: 2006-11-26
 nie mam takiego czegos na mysli tytlko chce cos o powiacie Tucholskim 
Tu możesz dodać swój komentarz:


Autor:
e-mail:
Ochrona antyspamowa.
Wypełnienie poniższego pola jest konieczne, aby komentarz znalazł się w bazie

Wpisz słownie liczbę 5:
Czas wykonania: 0.066 sekund