Powrót do nowej wersji serwisu powrót na stronę główną
Krzysztof Kadlec poleca



Joseph Haydn ( 1732 – 1809 ), obok Mozarta i Beethovena, należy do klasyków wiedeńskich. Elementy łowieckie w jego kompozycjach pojawiają się w drugim i trzecim okresie jego twórczości czyli po roku 1761. Wiele wcześniejszych symfonii Haydna reprezentuje typ muzyki programowej. Wykorzystuje do tego celu różne charakterystyczne efekty, stwarza odpowiednie nastroje nawiązując w ten sposób do obrazów z natury. Myśliwską tematykę określają tytuły „Z sygnałem rogu” („Hornsignal”) lub „Na stanowisku”, których autorem był sam kompozytor. Symfonia D-dur nr.31 „Hornsignal” powstała w roku 1765. W tym czasie Haydn zajmował stanowisko nadwornego kapelmistrza i kompozytora na dworze księcia Esterhazego w Eisenstadt. Symfonię rozpoczynają dostojne akordy grane przez kwartet waltorni, poczym rozpoczyna się solo rogu grającego oktawy. Ten przewijający się przez całą pierwszą część motyw, nawiązuje do sygnałów wydobywanych z rogów zwierzęcych podczas polowań na Węgrzech i w Rumunii. Chór czterech waltorni tworzy melodyczny związek między początkiem i końcem pierwszej części symfonii. Innym utworem, w którym występuje element polowania jest Symfonia D-dur nr.73 „La chasse” („Polowanie”).Tytuł wiąże się z finałem pierwotnie skomponowanym jako muzyka grana w przerwach opery Haydna „La fidelta premiata”, w której pojawia się Diana - bogini łowów i lasów. Finał (Presto) – „La chasse” uważany jest za najbardziej udaną część symfonii. Oparty na wdzięcznym temacie, rozwijającym się w charakterystycznym rytmie w metrum na 6/8. Nastrojowy, leśny koloryt dzieła podkreślają rozbrzmiewające sygnały rogów oraz fanfary, przekształcające się (w przetworzeniu) w muzyczne polowanie z naganką. Późniejsze dopisanie trzech pierwszych części symfonii poprzedzające „La chasse” nawiązują do sielankowego charakteru Finału. Wiedeński wydawca Christoph Torricella opublikował w 1782 roku nuty pod zmienionym tytułem „Grand Simfonie en 10 partie”.
kompozytor:
Joseph Haydn (1732 - 1809)
wykonawca:
Concentus musicus Wien Nikolaus Harnoncourt
tytuł:
Symphony no.31 in D major, Hornsignal ; Symphony no. 59 in A major, Feuer ; Symphony no.73 in D major, La Chasse
data wydania:
1994 r.
Wasze komentarze
autor: Oliwia
e-mail:
data: 2005-03-10
siemka mam pytanko :) Czy Franz Joseph Haydn a Joseph Haydn to to samo ? Mam
napisać prace na muzyke no i nie wiem pliska odpiszcie mi prędko;)dzięki
!!! A tak poza tym strona fajna! :))
autor: Matik
e-mail:
data: 2005-03-10
Nie macie nic o Wolfganie Amaneuszu Mozarcie.?? Potrzebny mi jego zyciorys!!
Musze napisać na muzykę. Plis pomuszcie mi. :} ............. a stronkę
macie supcio . jak cos to piszcie na numer gg 7897598 :}
autor: Maryna
e-mail: grozycka@chem.uw.edu.pl
data: 2005-03-30
Mialam szczescie uslyszec ten Hymn na zywo, a nawet zagrac z zespolem Puchacza
w Sobotce. To bylo naprawde mile.
autor: aga
e-mail:
data: 2005-12-05
a ja bym jego zdjecia chciala zobaczyc!!
autor: Marcin Wilk
e-mail: booster666@tlen.pl
data: 2006-06-03
Bardzo w porzadku hymn!
nie jest trudny!!
dopisalismy jeszcze 1 linie par
force i wychodzi super! Darz Bór
autor: >(*+*)<
e-mail:
data: 2006-06-09
Takie rzeczy to na  sciadze! Ale z was Łomy !
autor: kasia
e-mail: kasia15@wp.pl
data: 2007-03-13
beznadziejne:)
autor: kjmjhl
e-mail: madzia12@wp.pl
data: 2007-03-13
ciup:) to jest do niczego:) mogliście sie bardziej postarac:)
autor: paulina
e-mail: paulinka15@wp.pl
data: 2007-03-13
dzieki:) to mi sie przydalao:))
Tu możesz dodać swój komentarz:


Autor:
e-mail:
Ochrona antyspamowa.
Wypełnienie poniższego pola jest konieczne, aby komentarz znalazł się w bazie

Wpisz słownie liczbę 5:
Czas wykonania: 0.006 sekund